Termin “work-life balance” odnosi się do znalezienia równowagi między pracą a życiem prywatnym. Czy jest to trudne do osiągnięcia? Jakie są korzyści dla pracowników i pracodawców, gdy zostanie osiągnięty work-life balance? Dowiedz się więcej w tym artykule!
Jakie są korzyści z równowagi między życiem zawodowym a prywatnym?
Pracodawcy, którzy dbają o swoich pracowników i szanują ich czas osobisty, będą mogą liczyć na większą efektywność z ich strony, bo takie osoby chętniej będą wykonywać swoje zadania. Przede wszystkim traktowanie pracownika z szacunkiem zapewnia, że będzie on lojalny i prawdopodobnie poleci firmę innym podczas działań rekrutacyjnych.
Zrelaksowany pracownik jest bardziej skoncentrowany i popełnia mniej błędów. Skutkuje to zwiększeniem poziomu wydajności i efektywności pracy.
Tworzenie pozytywnego środowiska pracy zmniejsza potrzebę rekrutacji i szkoleń, oszczędzając czas i zasoby w dłuższej perspektywie.
Jak osiągnąć work-life balance?
Zadowolony, zmotywowany pracownik jest cennym nabytkiem dla każdej firmy. Zaangażowana osoba będzie nie tylko skuteczna w swojej pracy, ale również lojalna i niezawodna. Ważne jest, aby pracodawcy mieli jasne zrozumienie oczekiwań pracowników, jeśli chodzi o równoważenie pracy i życia domowego, aby każdy czuł się komfortowo w swojej codziennej rutynie. Oto kilka uniwersalnych wskazówek, które mogą pomóc w skutecznym wdrożeniu work-life balance:
- Jeśli chodzi o koncepcję “odpuszczania”, wielu ekspertów odradza pogoń za pojęciem doskonałości, jeśli chodzi o równoważenie życia osobistego i pracy. Zamiast tego zalecają skupienie się na dokładności i efektywności – dwóch dążeniach, które pomogą uniknąć wypalenia zawodowego.
- Kiedy telefony są stale włączone, coraz trudniej jest delektować się chwilami dla siebie. Wynika to z ciągłej obecności powiadomień, które zakłócają naszą zdolność do koncentracji i relaksu. Badania wykazały, że te powiadomienia wysyłają ukryte dawki stresu w całym naszym organizmie; może to skutkować zaburzeniem wzorców snu i negatywnym nastrojem.
- Udowodniono, że ćwiczenia zmniejszają stres i sprzyjają uwalnianiu endorfin. Dodatkowo medytacja pozwala się zrelaksować i skupić na swoich wewnętrznych myślach. Warto znaleźć chwilę w ciągu dnia na lekkie rozciąganie lub proste ćwiczenia.
- Szanuj swój czas – ustal granice i limity tego, co jest dozwolone w wyznaczonych godzinach, abyś mógł skupić się na ważniejszych zadaniach. Pomoże to ograniczyć nawyk ciągłego sprawdzania poczty elektronicznej, przeglądania platform społecznościowych czy uczestniczenia w niepotrzebnych spotkaniach.
- Oddeleguj część zadań, to może być korzystne dla obu zaangażowanych stron: jedna będzie miała mniej na głowie, a druga zyska możliwość nauki.
- Podejście “małych kroków” to dobry sposób, aby zacząć stopniowo poszerzać swoją wiedzę. Każdy zaczyna w jakimś punkcie, dlatego ważne jest, aby rozwijać nowe umiejętności i poznawać kolejne techniki, które pomogą Ci efektywnie zarządzać czasem, radzić sobie ze stresem zawodowym i czuć się bardziej pewnym siebie. Ta zwiększona pewność siebie często prowadzi do większego zaangażowania pracowników.